onsdag 19. januar 2011

Frihet til å utfordre seg selv

I forrige uke fikk jeg ånden over meg og bare måtte lage noe på symaskinen min. Jeg begynte enkelt med noen vatthjerter som gikk kjapt og greit uten problemer.

De hvite kvistene lagde jeg sammen med mamma en helg på hytten før jul. Til jul var de pyntet med englevinger, men jeg ville ikke gjemme bort kvistene selv om jeg gjemte bort julen så da passet det fint å pynte dem med vårlige hjerter.

Men siden hjertene gikk så fint for seg tenkte jeg at jeg kunne utfordre meg selv litt med å prøve meg på Tilda- dukken jeg kjøpte før jul, men ikke fikk tid til å begynne på. Jeg har hørt at de kan være litt småvanskelige å få til, spesielt antrekkene. Men jeg satte i gang.

Det gikk faktisk veldig greit og var ikke så vanskelig som jeg trodde. Men jeg skal innrømme at det var en del putlearbeid på kjolen ja, som er for det meste håndsydd. I oppskriften stod det at man skulle bruke strykejernet flittig, men jeg eier faktisk ikke strykejern så jeg måtte klare meg uten, men kan se at det er en fordel å bruke det.


Ja resultatet ble jo ikke så allerverst for å være den første Tilda`en min. Men jeg ble litt irritert på den limen som fulgte med som skulle brukes til å lime fast kronen med. Den var nemlig ødelagt og det eneste som kom ut var hvit lakk som trakk inn i Tildas troskyldige ansikt og etterlot seg en mørk flekk i pannen. AAAARRRRRG!! Jeg klarte å lysne den litt med neglelakkfjerner, men den er den ennå så jeg festet et lysegrått silkebånd rundt pannen for å dekke flekken. Så utrolig irriterende, jeg skulle bare gått for instinktet mitt å feste kronen med limpistol med en gang.
Jaja. Hun er nå klar nå og jeg er fornøyd jeg, hun er jo helt unik! Nå som jeg har mønsteret blir det nok bare å kjøpe mer stoff og sy flere og forhåpentligvis bedre Tilda- dukker.

Klem Monica.

4 kommentarer:

  1. Så flink du har vært!! Kjempefin liten dame du har laget!

    Jeg var på "sykurs" i går med Barbro og Lappeline, så da fikk jeg lært noen nye trisk. Som f.eks sy i glidelåser, pluss noe andre ting jeg vil prøve ut...

    Ha en fin kveld!

    klem

    SvarSlett
  2. Tusen takk!

    Heldig du som får gå på sykurs hos de damene, de klarer jo å trylle fram de utroligste ting. Å sy glidelås lærte jeg faktisk på videregående når vi hadde søm. Blir spennende å se hva du skal produsere på maskinen din nå:)
    Kunne forresten tenkt meg mønsteret til de tippene du har laget, de var så utrolig fine.

    Ha en fin dag, klem.

    SvarSlett
  3. Hun ble kjempesøt :)) Ja, det er knotete... Jeg har en liknende utfordring som venter på meg hos Mali ;))

    God helg!

    Klem fra Milla

    SvarSlett
  4. Takk Camilla! Ja fikk en sånn fin engel av mali til jul, den sitter på pynt på hyllen:) Har oppskrift på den og i julegleder heftet, så prøver meg kanskje på en sånn og.
    God helg. Klem

    SvarSlett